donderdag 17 februari 2011

Het kwintet van Wilma Hollander

Wilma.001-290x300.jpgLezen is voor mij een levensbehoefte. Ik verslind letters. Een lege koelkast maakt mij niet zenuwachtig, een plank zonder boeken wel. Ik lees om op reis te gaan naar andere werelden, om spannende avonturen te beleven en even in de huid van een ander te kruipen. Een goed boek is voor mij een boek dat ik in één ruk uitlees, een goed verhaal een verhaal waarin ik de hoofdpersonen voor mij zie en daadwerkelijk meemaak wat zij meemaken. Met die leidraad in mijn achterhoofd heb ik voor mijn kwintet de volgende boeken uitgekozen:

De Betoverde Kleerkast - C.S. Lewis

Een kinderboek voor volwassenen dat ik op heel jonge leeftijd in handen kreeg en grote indruk op me maakte. De gedachte dat je door een kleerkast in een geheimzinnig sprookjesland terecht kan komen, heeft mijn toen al in grote mate aanwezige fantasie ongetwijfeld goed gedaan. Ik heb altijd gedacht dat de uitgave die ik destijds heb gelezen illustraties bevatte, zo duidelijk zag ik alles voor me. Pas veel later kwam ik erachter dat er in dat bewuste boek geen enkele tekening te vinden was.

De verzamelde werken van Edgar Allan Poe

The Pit and the Pendulum, The Murders in the Rue Morgue en The Raven. Ik las ze voor het eerst op mijn twaalfde, stiekem onder de dekens bij het licht van een zaklantaarn. Mijn vader vond mij namelijk nog te jong om Poe te lezen en had de pocket achter de boeken op de bovenste plank van de boekenkast verstopt. Dé plaats voor verboden boeken, zoals wij kinderen maar al te goed wisten. In dit geval had mijn vader wel een beetje gelijk. Ik heb inderdaad een aantal nachten niet zo heel goed geslapen.

Airs above the Ground - Mary Stewart

Airs above the ground is een term uit de paardendressuur. In deze roman draait alles om een verdwenen paard, een witte Lippizaner uit de beroemde Weense Rijschool, en een rondreizend circus. Een klassiek love and suspence-verhaal. Dit boek heb ik zo'n vijfentwintig jaar geleden voor het eerst gelezen, maar ik blijf het mooi vinden. De prachtige beschrijving van het paard dat midden in de nacht op een alpenweide zijn onverwachte dans uitvoert, kan me nog steeds ontroeren.

Evening Class - Maeve Binchy

Een roman met als hoofdpersoon de Ierse 'Signora', die na vele jaren in Italië te hebben gewoond terugkeert naar Dublin. De deelnemers aan de cursus Italiaans die zij 's avonds aan een groepje volwassenen geeft, hebben allemaal zo hun eigen redenen om de taal te willen leren. In ieder hoofdstuk komt een andere cursist aan het woord, waardoor de lezer steeds een ander stukje van het verhaal te horen krijgt. Een heerlijk 'mensenboek', waarin je aan de hand van de hoofdpersonen door het verhaal wandelt.

Eleni - Nicholas Gage

Dit boek had zoveel impact op me, dat ik het af en toe moest wegleggen. De waargebeurde geschiedenis van Eleni, een eenvoudige Griekse boerenvrouw, was te aangrijpend om het in een keer uit te lezen. Het heeft me geholpen om de mensen in het land waar ik al een aantal jaar woon nog beter te begrijpen. De burgeroorlog die zich net na de Tweede Wereldoorlog in Griekenland afspeelde, heeft diep ingegrepen in de levens van de Griekse bevolking. Het verhaal van Eleni had het verhaal van mijn buurvrouw kunnen zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten