dinsdag 22 februari 2011

Het kwintet van Tessa Leuwsha

Het Kwintet of een Schrijfcursus in vijf delen


Doel : zonder is het moeilijk scoren

Koning van Katoren - Jan Terlouw
De 17-jarige held Stach wil koning worden, maar moet eerst zeven vrijwel onmogelijke opdrachten uitvoeren.

Als kind vond ik dat een fascinerend gegeven: het moeten overwinnen van obstakels om je doel te bereiken. Al gauw ontdekte ik dat ook het omgekeerde waar is: zonder mikpunt weet je niet waarnaar je op weg bent. In zijn kern is een boek niets meer dan dat: een serie hindernissen die onvermijdelijk naar een duidelijke finish dienen te leiden.

Thema : waar praten we over?

Heart of Darkness – Joseph Conrad
Marlow reist voor een handelsbedrijf af naar Belgisch Kongo om er agent Mr Kurtz op te sporen. Kurtz heeft zijn westerse etiquette van zich afgeworpen en is op een voor het bedrijf schandalige manier aan de inlanders verloren geraakt. Marlows meeslepende zoektocht verwikkelt hem al snel in een noodzakelijke herwaardering van zijn eigen waarden: wie zijn nu eigenlijk de echte wilden?

Heart of Darkness gaat over individuele vrijheid en het verlies van moraal. Die onderwerpen ademen zonder nadrukkelijk te zijn van iedere pagina en verlenen het verhaal zijn kracht.

Personage: wie is wie?

In cold blood – Truman Capote
Ik was begin twintig. Het was een mooie zomerdag. Liggend in een hangmat las ik in één ruk In cold blood,Capotes onderzoek naar een gruwelijke moord op vrijwel een heel gezin in Kansas, Amerika, een van de eerste wijdbekende daden van zinloos geweld en daarom des te huiveringwekkender. De schrijver knoopte om zijn verslag te maken verwarrend nauwe banden aan met een van de ter dood veroordeelde daders. In Capotes beschrijvingen van hem observeren zijn ogen als zoomlenzen en ontgaan niets. Het leerde me de kracht van details.

Toen ik zelf in dienst van het ministerie van buitenlandse zaken gedetineerden bezocht zou ik daar vaak aan terugdenken. De bajes bleek een leerschool voor het verkennen van menselijke emoties, en dus voor het scheppen van waarachtige personages.

Taal: het is je wapen

De slaaf en de bloedhond – Patrick Chamoiseau
Een oude, murw geworden slaaf kwijnt weg op een plantage, tot de eigenaar een bloedhond aanschaft die weggelopen slaven moet opsporen. Het beest wakkert een oude onrust in de slaaf aan. De slaaf ontwaakt uit zijn apathie en zet het plotseling op een lopen, achterna gezeten door de angstaanjagende hond.

De schrijver uit Martinique maakt gebruik van een wonderlijk rijke taal om de vlucht van de oude man te beschrijven. Door die verleidelijke, vleiende woorden ontstijgt het gegeven zijn simpliciteit en krijgt het een mythische, sprookjesachtige lading.

Originaliteit: durf je ding te doen

Lolita – Vladimir Nabokov
Lolita, licht van mijn leven, vuur van mijn ledenen. Mijn zonde, mijn ziel. Lo-lie-ta: de punt van mijn tong klakt drie keer trapsgewijs omlaag tegen mijn verhemelte en klakt bij "drie" tegen mijn tanden. Lo.Lie.Ta.’

Nabokov schreef een schokkende biecht van een man die zich aangetrokken voelt tot wat hij nimfijnen noemt: jonge meisjes met nog bolle buikjes en vlechtjes. Het boek werd na publicatie in 1955 verketterd en verguisd, maar verscheen later op een lijst van de beste twaalf romans van de twintigste eeuw. Zo kan het dus ook. En terecht. Een roman moet vooral geen maatschappelijk wenselijk verslag willen zijn. Nabokov trok zich daar toen al weinig van aan, getuige zijn brutale openingszinnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten