dinsdag 22 februari 2011

Het kwintet van Judith Visser

Als schrijfster word mij vaak gevraagd naar mijn vijf favoriete boeken aller tijden, en eigenlijk ziet die selectie er iedere keer weer anders uit. Waarschijnlijk koester ik tussen mijn vele honderden boeken een kleine vijftig absolute all time favourites, en om die vijftig dierbare boeken steeds weer terug te brengen tot slechts vijf titels is best lastig. Wie worden het deze keer? Een Ongewoon Gesprek met God ((het boek dat ik al in zoveel interviews heb bejubeld)? Het Dagboek van Anne Frank (waar ik al vanaf mijn kindsjaren door ben geobsedeerd)? Een Schitterend Gebrek, van Arthur Japin? Nee, dit keer niet.
Vandaag zien mijn vijf toptitels er zo uit:

Natsuo Kirino - Grotesk (2007)

Kirino wordt beschouwd als de beste auteur van Japan en terecht. In Grotesk schetst ze op intrigerende wijze een beeld van de klassenmaatschappij in Japan en laat in een huiveringwekkend verhaal zien hoe het kan gebeuren dat twee hoogopgeleide jonge vrouwen compleet de afgrond instorten en uieindelijk eindigen in de prostitutie. Ik heb het met veel fascinatie - en een diep respect voor de schrijfster - gelezen.

Michel Faber - Lelieblank, Scharlakenrood (2003)

Deze briljant geschreven roman telt bijna duizend pagina's, en dat is absoluut niet genoeg. Dit is zo'n verhaal waarin je compleet opgaat, waarin alle personages toto leven komen en waarin je oneindig wilt blijven lezen. Hoofdpersoon is de negentienjarige Sugar, een uiterst slimme prostituee in het Londen van eind negentiende eeuw. Sugar werkt in het diepste geheim aan een satirisch manuscript over haar leven, en krijgt daarnaast een relatie met een van haar klanten uit het bordeel. We leren deze man, William, goed kennen omdat de schrijver het vertelperspectief afwisslet en ook vanuit William (en diens geestelijk zieke vrouw, en vele andere kleurrijke personages) schrijft. Naar verluidt heeft Faber ruim tien jaar over het schrijven van deze roman gedaan en het resultaat mag er zeker zijn. Nu al een klassieker.

Charlotte Brontë - Jane Eyre (1847)

Wat valt hier nog over te zeggen? Een beroemd boek dat zo sterk is dat het generatie na generatie doorstaat en zelfs in de 21e eeuw de lezer nog altijd weet te boeien en te raken. Brontë heeft van Eyre een tijdloze heldin gemaakt en het is voor altijd tragisch day de schrijfster (evenals haar zussen Anne en Emily) zo vroeg is gestorven. De wereld is er ongetwijfeld vele meesterwerken op misgelopen.

Barbara Erskine - Lady of Hay (1987)

Omdat mijn nog-te-lezen stapel boeken voortdurend groet, heb ik weinig (eigenlijk: geen) tijd om boeken te herlezen. Dat ik dit boek, sinds ik het op mijn veertiende voor de eerste keer las, toch al minstens zes keer opnieuw gelezen heb, zegt du sal genoeg. Lady of Hay is een uiterst fascinerend verhaal over een journaliste, Jo Clifford, die er door middel van hypnose achter komt dat zij in een vorig leven (in de twaalfde eeuw) de ter dood veroordeelde Matilda de Braose was. Jo, journaliste in hart en nieren, raakt geobsedeerd door de tragische geschiedenis van Matilda en om er achter te komen hoe Matilda uiteindelijk echt aan haar einde is gekomen duikt ze steeds opnieuw weer terug de hypnose in. Met levensgevaarlijke gevolgen... In de Nederlandse uitgave (Als het Verleden Heden Wordt) is gekozen voor een wat romantisch ogende kaft, wat geheel onjuist de indruk wekt dat dit boek een kasteelroman is. Niets is minder waar. Lady of Hay is een uiterst spannend en zelfs bloedstollend verhaal waarin het thema van reïncarnatie knap en overtuigend is verwerkt. Een boek dat blijft boeien, hoe vaak je het ook leest.

Tracy Chevalier - Girl with a Pearl Earring (1999)

De bekende en tot de verbeelding sprekende roman over het bescheiden dienstmeisje Griet, dat model staat voor wat misschien wel het meest bekende schilderij van Johannes Vermeer zou worden: het meisje met de parel. Erg knap hoe de schrijfster fictie aan deze geschiedenis heeft weten toe te voegen en het uieindelijke verhaal zo overtuigend brengt dat je na het lezen eigenlijk niet kan voorstellen dat het op een andere manier is verlopen dan in dit boek wordt beschreven. Ik kan me herinneren dat ik destijds erg uitkeek naar de verfilming, en die viel niet tegen. Maar ik kan wel iedereen aanraden om éérst het boek te lezen, daar haal je nu eenmaal zoveel meer uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten