donderdag 17 februari 2011

Het kwintet van Astrid Harrewijn

harrewijn.jpgOmschrijf in ongeveer vijfhonderd woorden vijf boeken die een mateloze en onvergetelijke indruk op je hebben gemaakt. Wat een prachtige maar ook onmogelijke opdracht, dacht ik bij mezelf toen ik gevraagd werd om een bijdrage te leveren aan Het Kwintet. Ik heb uren voor de boekenkast gestaan, gewikt en gewogen om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat ik maar het beste bij het begin kan beginnen.

Pippi Langkous van Astrid Lindgren 
Pippi was mijn held. Het rotsvaste vertrouwen dat Pippi in zichzelf had vond ik fantastisch. En later, als ik groot was, ging ik ook wonen in een huis met een veranda, plus paard en aap. Dat is niet gelukt, maar dat in principe alles mogelijk was, stond voor mij als kind vast. Het is knap als je dat als schrijfster een kind kunt meegeven.

Onder Professoren van Willem Frederik Hermans
 
De middelbare school was de periode van de leeslijstenterreur. Mijn ongebreidelde leeslust, die ik als kind nog had, werd door het plichtmatige karakter van de lange lijsten de kop ingedrukt. Dat was jammer, maar voor hetzelfde geld was het een extra stimulans geweest en had ik op die manier de literatuur ontdekt. Dus wat mij betreft mogen die strenge, omvangrijke leeslijsten wel weer terug op de middelbare school. Er was overigens één schrijver die veel indruk op mij maakte en dat was Hermans. Voor mijn examen las ik uiteraard De donkere kamer van Damokles, maar Onder professoren heeft op mij de meeste indruk gemaakt. Heerlijk, zoals Hermans het venijn uit de pen kon laten druipen.

Ruimte voor Vrouwen van Marilyn French
Tijdens mijn studententijd raakte het lezen steeds meer op de achtergrond, maar Marilyn French was in die periode mijn absolute favoriet. Als ik op die periode terugkijk, dan lag de nadruk op feministische literatuur. Wat op zich merkwaardig was, omdat ik mijzelf in die tijd niet bepaald als feministisch beschouwde (en nog steeds niet). Ik heb het boek uit de kast gehaald en ben het op dit moment opnieuw aan het lezen. Ik ben benieuwd of het na zoveel jaren nog steeds indruk maakt.

De Verborgen Geschiedenis van Donna Tartt 
Een kraamcadeautje van een huisvriend, die vond dat jonge moeders vooral veel moesten lezen. Ik heb het boek verslonden. Ongelooflijk mooi beschreven. Spannend en intrigerend. Een van de weinige boeken waarbij je niet weet hoe snel je het uit moet hebben, maar tegelijkertijd het moment vreest dat er geen bladzijde meer valt om te slaan.

Bridget Jones's Diary van Helen Fielding
 
Vijf jaar getrouwd en voor een lang weekend naar Londen. Die stad kon ik natuurlijk niet verlaten zonder er een boek gekocht te hebben. Het werd Bridget Jones's Diary. Zelden zo'n grappig boek gelezen. Ik heb me helemaal gek gelachen. Dat het een bestseller en een hype werd, heeft me niet verbaasd. Wat ik toen niet wist, was dat dit boek het begin van een nieuw genre zou inluiden. De chicklit. En wat ik al helemaal niet wist, was dat ik zes jaar later zelf zou gaan schrijven in dit genre.
Vijf boeken uit vijf periodes in mijn leven. Het was een geweldige en uiteindelijk helemaal niet zo'n onmogelijke opdracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten