zondag 4 mei 2014

Het Kwintet van Gerdien Verschoor

Foto: Merlijn Doomernik
Verdwalen in een boek

Nooit ben ik zo overrompeld geweest door een boek als door De Kaneelwinkels van Bruno Schulz. In zijn exorbitante stijl roept hij de sprookjeswereld op van zijn kindertijd in het vooroorlogse Drohobycz, ergens in de verre provincie van Midden Europa. De textielwinkel van zijn vader, het centrale marktplein, huishoudster Adela: ze spelen een rol in de meest krankzinnige verhalen. Het was Schulz die mijn fascinatie voor Midden Europa tot leven bracht: hij liet me zien dat er een mythisch universum verborgen ligt in al die verlaten landschappen en slaperige stadjes ten oosten van Warschau.
Ik bewonder Bruno Schulz om zijn oog en zijn stijl, en omdat hij laat zien dat je niet hoeft te reizen en ook geen grootse dingen hoeft mee te maken om een groot schrijver te kunnen zijn.

Maar sommige grote schrijvers maken juist wel grote dingen mee, zoals het geval is bij Vasili Grossman. Leven & Lot is een breed opgezette roman over de Tweede Wereldoorlog, voor een groot deel gebaseerd op Grossmans persoonlijke ervaringen – als oorlogscorrespondent van het Rode Leger maakte hij de Slag om Stalingrad en de bevrijding van Treblinka mee.
Ik bewonder Grossman omdat hij niet alleen de grote gebeurtenissen laat zien, maar ook de ‘kleine’, menselijke kant ervan. Personen die bijfiguren lijken te zijn, krijgen soms een hele eigen rol in separate vertellingen – bijna zelfstandige novellen binnen deze epische roman. In 1961 werd het manuscript van Leven en Lot ‘gearresteerd’ door de Sovjet-autoriteiten. Pas in 1989 kon de eerste complete Russische editie worden uitgegeven, dankzij de weduwe van een vriend van Grossman die een exemplaar van het manuscript bijna dertig jaar lang in een boodschappennetje aan de kapstok had bewaard.

Net als Bruno Schulz is Wiesław Myśliwski een sprookjesverteller die zijn eigen mikrokosmos voor de lezer kan omtoveren tot een wereld waarin ieder landschap, iedere boom, iedere steen geladen is met betekenissen. In Steen op steen volgen we Szymek Pietruszka, die na een lang verblijf in het ziekenhuis terugkeert naar zijn geboortedorp. Terwijl hij een graf bouwt voor zijn ouders, zijn broer, en zichzelf, geeft hij zich over aan eindeloze bespiegelingen over zijn leven, die hij in een lange monoloog deelt met de lezer.
Ik bewonder Myśliwski omdat hij ons verliefd laat worden op de boerse, bonkige Szymek Pietruszka en zijn kronkelende gedachtenspinsels.

Huishouden van Jenny Erpenbeck is het boek dat het laatste jaar de grootste indruk op me heeft gemaakt. In een zeer ingetogen, poëtische stijl vertelt Erpenbeck de levensgeschiedenis van twaalf personen die opeenvolgend hetzelfde huis ten noorden van Berlijn bewonen.
Ik bewonder Erpenbeck om haar stijl en omdat ze ons op meesterlijke wijze laat zien hoe wispelturig het lot kan zijn dat ons leven bepaalt.

Tot slot: Tussen iemand en niemand van Joseph Brodsky is een bundel essays om te lezen en te herlezen. Of zal ik eindigen met een tekst die niet over Midden Europa gaat? Dan wordt het Watermark van Brodsky, zijn essay over Venetië.

Ik bewonder Joseph Brodsky om alles, en om zinnen zoals deze, Brodsky is net gearriveerd op het stazione: ‘I was standing there waiting for the only person I knew in that city to meet me. She was quite late.’

De Kop van Oskar Wronski van Uitgeverij Atlas Contact is nu verkrijgbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten