vrijdag 25 april 2014

Het Kwintet van Ingrid Hoogervorst

Foto: Sacha de Boer 
Vervoering, Politiek, Bevrijding, Metafoor en Schoonheid.  
                             

Er zijn mensen die snel kunnen rennen, ik kan snel lezen. Echte literaire schrokop. Uit de duizenden boeken vijf te kiezen die een onuitwisbare indruk achterlieten, revoluties in het hoofd veroorzaakten of domweg verdienen te worden aanbevolen, valt niet mee. De Britse schrijver David Mitchell gaf in een lezing vijf redenen waarom we boeken lezen. Vervoering, Politiek, Bevrijding, Metafoor en Schoonheid. In zijn categorieën gaat een chronologie schuil. Laat ik dus beginnen met het laatste motief dat vooral de oudere lezer die ik inmiddels ben geworden, aanspreekt. 

Schoonheid.

In Oceaan van een zee (1995), een vroege roman van Alessandro Baricco. Van huis uit musicoloog schrijft hij letterlijk op de muziek, zowel als muzisch. In een voortdurende zoektocht naar de poëzie van het vertellen, naar het mysterie van het vertellen. Naar het geheim van de zee en de liefde. Waar houdt het water op en begint het land? Wanneer wordt liefdevolle overgave doodsverlangen? Zijn personages zijn vloeibaar, ze dragen vele mogelijkheden in zich, en al die mogelijke verhalen vormen een beeldschoon web dat reikt naar het sublieme.

Metafoor.

Het Hermetisch Zwart (1971) van Marguerite Yourcenar. Vlak voor zijn gevangenneming en zelfmoord dwaalt Zeno, haar fictieve romanpersonage uit de zestiende eeuw, door het duingebied van de Lage Landen. Het is een van de mooie ochtenden, waarin de zon langzamerhand door de nevels heen breekt. Materieel (alchemist), lichamelijk (arts) en geestelijk (filosoof) heeft hij gaandeweg de waarde van gevestigde filosofieën, godsdiensten, poëzie en wereldlijke vreugden gerelativeerd. Zijn laatste tocht door het landschap, lucide en evocatief beschreven, wordt alles symbool voor zijn queeste naar de diepere zin van de dingen.

Bevrijding.

Het ultieme boek over de persoonlijke bevrijding is The Golden Notebook (1962) van Doris Lessing, de ‘heldendichteres van de vrouwelijke ervaring’. De geniale compositie, de herkenbare taal en de openheid maakte Het gouden boek tot een lijfboek voor vrouwen. Als ze dreigden kopje onder te gaan in de dagelijkse routine van baan, huwelijk en moederschap, terwijl ze nog zoveel andere rollen in hun leven wilden spelen. Boodschap van Lessing: je geluk ligt in de keuze bij alles wat je doet, zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven.

Politiek.

Iedere persoonlijke keuze is een politieke keuze. De Russische schrijver Vasili Aksjonov heeft dit magistraal verbeeld in Generaties van de winter (1997). Zijn fictieve familie Grasdov tracht te overleven in het Stalinistische tijdperk. In de verhalen van de gezinsleden komen alle morele dilemma’s samen waarvoor de sovjetintelligentsia zich geplaatst zag. Aksjonov schreef zijn familiekroniek in de VS, nadat hem een publicatieverbod werd opgelegd en in 1980 het staatsburgerschap was afgenomen. Wat een epische kracht. Om nooit meer te vergeten.  

Vervoering.


Ik was 20 en las in Van de koele meren des doods (1900) hoe fataal de liefde kan zijn, hoe onherroepelijk het afscheid en hoe destructief onze existentiële angst. Frederik van Eedens melancholie en noodlotsbesef sloot naadloos aan bij het absolute alleen-op-de-wereld te zijn van de adolescent. Ik werd herkend. Hedwig, c’etait moi!

Privédomein van uitgeverij Prometheus is nu verkrijgbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten