maandag 19 mei 2014

Het Kwintet van Maartje Fleur


Als ik boeken aanraad die ik lang geleden heb gelezen, ben ik altijd bang voor het Pinkeltje-effect. Daarmee bedoel ik dat je iets geweldig vindt, maar als je het boek later herleest, of die film, tv-serie (of ex-geliefde) opnieuw bekijkt je je afvraagt wat je er toen in godsnaam in zag. Ik denk dat deze vijf boeken de tand des tijds wel doorstaan.    

1 Renate Dorrestein: Mijn Zoon Heeft Een Seksleven En Ik Lees Mijn Moeder Roodkapje Voor

Om dit boek van Dorrestein heb ik het hardst gelachen, maar ik vind al haar boeken geweldig. Haar schrijfstijl vind ik superieur omdat het zo precies, geestig en doordacht is. Ik lees de zinnen zoals ik bonbons eet: heel langzaam om alle smaken tot hun recht te laten komen. Alleen haar laatste boek: De Blokkade, dat gaat over haar writersblock, was een kleine tegenvaller. Ik hoop dat ze er snel overheen komt.

2 Anne Tyler: De Toevallige Toerist

Een grappig, verdrietig en empatisch boek over een man die reisboeken schrijft voor mensen die het liefst thuis blijven. Daarom zoekt hij in het buitenland naar restaurantjes en hotels die op thuis lijken. Zelf gaat hij ook ieder risico uit de weg, maar als zijn zoontje overlijdt, ontdekt hij dat die manier van leven niet meer bij hem past. Van Anne Tyler kan ik eigenlijk alles aanbevelen: fantastische schrijfster, met een uitstekend psychologisch inzicht en een subtiel gevoel voor humor.

3 Meg Wolitzer: De Interessanten

Een groepje jongeren ontmoet elkaar op een zomerkamp voor aanstormende kunstenaars. Of ze hun artistieke ambities kunnen waarmaken, daar gaat de rest van dit boek over. Het boek werpt vragen op als: wat is talent? Is het hoogst haalbare om daar je geld mee te verdienen? En wat doe je met jaloezie? Maar het is vooral een fijn boek omdat Wolitzer de personages zo levensecht weet te beschrijven dat het om je eigen vrienden lijkt te gaan. Ik was dagenlang opgeslokt door dit boek en vindt het nu al het beste boek van 2014. 

4 Daphne du Maurier: Rebecca

Voor mijn gevoel ligt dit boek aan de basis van alle vrouwenthrillers: een vrouwelijke hoofdpersoon, een huis en haard-mysterie, vertelt vanuit het ik-perspectief en met gevoel en humor.  Humor en spanning is een  lastige combinatie: zodra je moet lachen, huiver je niet meer, maar Du Maurier kan het. Voor mijn boek De au pair heb ik me door Rebecca laten inspireren: het personage Irma Havers zou zomaar een zusje kunnen zijn van Mrs Danvers.  
          
5  Jan Wolkers: Turks Fruit

Ik las dit boek op de middelbare school en het was een openbaring. Dus hier gaat het leven om, dacht ik: Seks, Liefde, Kunst, Dood. Toen ik in Amsterdam ging studeren, probeerde ik ook een poosje Groots en Meeslepend te leven, maar ik kwam er al snel achter dat ik er niet erg gelukkig van werd.   


De Au Pair van uitgeverij Luitingh-Sijthoff ligt nu in de winkel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten