vrijdag 5 september 2014

Het Kwintet van Corine Kisling

Foto: Camile Schelstraete
Toen ik elf jaar was, las ik Hollands glorie van Jan de Hartog. Ik herinner me mijn verontwaardiging over het machtsmisbruik en de onrecht- vaardigheid waartegen Jan Wandelaar moest vechten. Het is wellicht niet het beste boek dat ik in mijn leven heb gelezen, maar het markeert wel het moment waarop ik van jeugdlectuur naar volwassen literatuur ben overgestapt. De herinnering eraan is me zo dierbaar dat ik het boek nooit zal herlezen uit angst voor teleurstelling.

Tijdens mijn studie Frans te Leiden heb ik veel prachtige en bijzondere boeken gelezen, maar absoluut onvergetelijk vind ik En attendant Godot van Samuel Beckett, een toneelstuk dat bij het absurdistisch toneel wordt gerekend. De setting (‘landweg met boom’), het doelloze wachten, de herhalingen, de tekst: beangstigend en indrukwekkend door de eenvoud.

Onlangs gelezen: Stoner van John Williams. Dat boek zal wel een tijdje in mijn hart en hoofd blijven zitten. Onbegrijpelijk hoe alles in de relationele sfeer mis lijkt te lopen voor hoofdpersonage William Stoner. Zijn carrière komt niet echt van de grond, zijn huwelijk is inhoudsloos en wordt op den duur zelfs vijandig, de liefde voor zijn dochter wordt hem ontzegd. Het vervelende is dat je het wel een beetje begrijpt waarom alles mislukt. Met wat een gelatenheid gaat die man door het leven! Doe toch iets!, zou je willen roepen. Maak een vuist! En daarom is dit boek zo knap: Williams heeft van een nogal saai personage en een onopgemerkt leven een adembenemend boek gemaakt. Zal ik waarschijnlijk nog wel eens herlezen.

Bijzonder aangrijpend (o.a. weer vanwege dat machtsmisbruik en die onrechtvaardigheid) vond ik English Passengers van Matthew Kneale. Het is een roman die zich afspeelt halverwege de negentiende eeuw en die een bootreis naar Tasmanië beschrijft. Een van de reizigers is ervan overtuigd dat daar het Aards Paradijs gelegen is, en een andere passagier hoopt er juist evolutionaire ontdekkingen te doen aan de hand van Tasmaanse aboriginals. Bij monde van een twintigtal personages (in de vorm van brieven, reisverslagen, dagboekfragmenten, etc.) wordt het verhaal gedaan van de snelle decimering van de inheemse bevolking.  Griezelig beschamend met een paar knappe wendingen op het eind. Zal ik zeker nog eens herlezen.


Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez blijft voor mij aan de top staan. Alleen die beroemde beginzin al: ‘Vele jaren later, staande voor het vuurpeloton, moest kolonel Aureliano Buendía denken aan die lang vervlogen middag, toen zijn vader hem meenam om kennis te maken met het ijs.’ In deze familiesaga die zich afspeelt in het Zuid-Amerikaanse fictieve stadje Macondo is iedereen met elkaar verbonden (veel mannen dragen dan ook dezelfde naam). De talloze, soms bizarre personages leven een moeizaam leven in een harde wereld waarin magische gebeurtenissen er gewoon bij lijken te horen (een hemelvaart, een jaar onafgebroken regen, een straaltje bloed dat zich een bewuste weg zoekt, een blinde vrouw die alle verloren voorwerpen terugvindt). Ja, dit blijft vooralsnog hét beste boek voor mij, en aangezien het al jaren geleden is dat ik het gelezen heb, ga ik er nu meteen weer aan beginnen.

Het Badhuis van uitgeverij De Arbeiderspers is nu verkrijgbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten