woensdag 6 augustus 2014

Het Kwintet van Wim Daniëls

Merkwaardig genoeg zou ik het gemakkelijker vinden om mijn vijf favoriete films te noemen. Maar ik zou het weer moeilijker vinden om mijn vijf favoriete muziekstukken op een rijtje te zetten. Mijn vijf favoriete schilderijen opsommen is ongeveer even moeilijk als mijn vijf favoriete boeken. Maar hier komen mijn boeken dan.

Unmögliche Beweisaufnahme van Hans Erich Nossack, een boek uit 1955, dacht ik, dat nooit vertaald is in het Nederlands. Het boek behandelt een deel van een rechtszaak en daarin draait het om twee werelden die gescheiden zijn door de taal: de wereld van de verdachte en die van de rechtbank.

De reis naar Sachalin van Anton Tsjechov. De beschrijving van een bijkans onmogelijke onderneming van Tsjechov om met eigen ogen het lot te aanschouwen van gedeporteerden, soldaten en anderen in het barre Sachalin van eind negentiende eeuw. De terugreis durfde hij niet over land te ondernemen; het zou zijn einde zijn geworden. Hij ging terug over zee en belandde daarbij o.a. in Ceylon, nu Sri Lanka geheten, in de hoofdstad Colombo, in het Grand Oriental Hotel, kamer 304, waar ik ook weleens verblijf.

Nog niet thuis, een gedichtenbundel van Lou Vleugelhof uit 2001. Nooit las ik een poëziebundel met zoveel samenhang als deze bundel toont. Alle gedichten gaan over een meisje dat weg is en op wie men thuis zit te wachten. Vergeefs, zo blijkt, ze heeft zelfmoord gepleegd. Ik ken de dichter en weet dat de beschreven situatie de eigen thuissituatie van de dichter was.

All that is, een roman van James Salter uit 2013. Stilistisch een meesterwerk, met geweldige versnellingen en vertragingen erin, alsof hij een nieuwe norm zet voor het schrijven van romans.

The Sense of an Ending van Julian Barnes uit 2011. Sterk vergelijkbaar met het genoemde boek van Salter. Geweldige stilistiek. Beide boeken, van Barnes en Salter, beschrijven op min of meer dezelfde wijze een volledig leven, zoals dat ook gebeurt in het veel oudere Stoner van John Williams. In alle drie de gevallen zie je hoe een enkel hoogtepunt omringd wordt door veel vlakheid en ellendige dieptepunten, althans in het leven van de hoofdpersonages. De boeken zelf zijn van A tot Z een hoogtepunt.

Spijkerbalsem van uitgeverij Thomas Rap is nu verkrijgbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten