vrijdag 8 augustus 2014

Het Kwintet van Auke Hulst

Lijstjes maken van boeken: het valt niet mee. Neem je simpelweg de boeken die je het beste vond? De boeken waarmee je een emotionele band hebt? Of de boeken die een beslissende leeservaring waren? Ik vind het laatste het interessantst – al is er sterke overlap met de eerder genoemde categorieën – omdat het een staalkaart is van je ontwikkeling als lezer, en indirect ook van je ontwikkeling als schrijver.

The Moon is a Harsh Mistress (1966) – Robert Heinlein
Ik was twaalf, nog niet echt een lezer, en sinds kort in het bezit van een bibliotheekpas. Op goed geluk trok ik dit boek uit de kast met sciencefiction. Ik was al jaren geïnteresseerd in sterrenkunde, dat zal hebben meegespeeld. Het is het verhaal van een revolutie die uitbreekt op een Maankolonie die door de Aarde in gebruik is genomen als gevangenis. Maar is dat houdbaar, wanneer op zeker moment het grootste deel van de bevolking vrij geboren is? Heinlein was een controversieel figuur – weggezet als militaristisch vanwege Starship Troopers (1959), maar omarmt door de tegencultuur dankzij Stranger in a Strange Land (1961). Maar voor alles kon hij, op spierballentoon, een opwindend verhaal vertellen. Heinlein maakte, meer dan wie ook, dat ik datzelfde jaar serieus begon met schrijven.

Ender’s GameOrson Scott Card
Nog een sciencefiction-roman, en nog een controversiële schrijver (een Mormoon met akelige denkbeelden over homoseksualiteit). Maar dat doet niets af aan dit gelaagde, emotioneel geladen en verdomd goed geschreven boek over een jochie dat naar een krijgsschool in de ruimte wordt gestuurd, omdat hij mogelijk de enige is die het talent heeft een aankomende invasie van aliens te neutraliseren. Het jochie, Ender, is hopeloos alleen, en wordt ook bewust geïsoleerd om hem sterker te maken. Wat voelde ik met hem mee! En wat herkende ik mezelf in hem! Daarnaast stelt het boek filosofische vragen over omgang met anderlingen, wraak, genocide, omgang met kinderen, de kracht van kinderen, en veel meer. Het is het enige sf-boek dat ik ken, dat zelfs de haters van het genre bekoort. (En ik heb het vaak uitgedeeld aan die haters.) Niet toevallig is het het favoriete boek van Kai, de hoofdfiguur in mijn gestileerd autobiografische roman Kinderen van het Ruige Land.

The Great GatsbyF. Scott Fitzgerald
Fitzgerald was het grootste natuurlijke talent dat er is. Die stijl. Die schwung. En daarnaast: een feilloze – soms onbedoelde – chroniqueur van een interessant tijdsgewricht: het interbellum. Zijn (ook al razend interessante) leven, volgt min of meer het patroon van boom en bust, van de feesten van de Jazz Age naar het failliet van de Depressie. Misschien heb ik nog wel meer óver dan van hem gelezen. The Great Gatsby, dat ik las toen ik 21 was, is zijn beste boek. Compact, met diep inzicht in de betekenis van geld. En een van de mooiste opsommingen in de literatuurgeschiedenis: die van namen van feestgangers.

The Wind-Up Bird Chronicle Haruki Murakami
Het gebeurt niet vaak dat een schrijver je kijk op literatuur en het leven wezenlijk op de kop zet. Murakami deed het. In Buitenwereld, binnenzee beschrijf ik hoe ik Murakami ontdekte: dankzij de zintuigelijke bekoring van dit boek, dat ik om geen enkele andere reden kocht dan hoe het eruit zag. Ik citeer het hier, anders verval ik in zelfplagiaat. ‘Ik las in bed en in bad en betrapte mezelf erop dat ik letterlijk naar adem lag te happen. (...) Waar ging dit boek eigenlijk over? Een man was zijn kat kwijt, zijn vrouw ging er zonder verklaring van door, er was een afdaling in een waterput, een hotelkamer aan de andere kant van een metafysische muur, het vleesgeworden Kwaad, de getuigenis van een veteraan uit marionettenstaat Manchukuo, een tienermeisje met teveel praatjes. Dit alles greep in elkaar, misschien niet eens op intellectueel niveau, maar toch zeker op gevoelsniveau. (...) Zo liet Murakami me zien tot hoever je de literaire werkelijkheid kon oprekken zonder dat het weefsel inscheurde.’

The RoadCormac McCarthy

Een boek om kort over te zijn. Een man en zijn zoontje zijn op weg in een post-Apocalyptische wereld, naar het zuiden, waar het leefbaarder moet zijn. In bijna gewijde taal schetst McCarthy de kruisgang van een vader. Er valt niks te lachen. Integendeel: je krijgt als lezer een onbedaarlijk pak op je sodemieter. Ik las het in een junglekamp in Venezuela en lag te janken in mijn hangmat.

Buitenwereld, Binnenzee van uitgeverij Anthos is nu verkrijgbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten