dinsdag 4 maart 2014

Het Kwintet van Roel Janssen

Vijf favoriete boeken


Ik ben als jongen opgegroeid met Pim Pandoer, Arendsoog, de trilogieën van K. Norel en het weekblad Kuifje. Het echte leven begon met Ik Jan Cremer – hij kwam net als ik uit Enschede en de eerste druk staat bij mij in de kast – en W.F. Hermans’ De Donkere Kamer van Damocles, een literaire thriller lang voordat die term gangbaar werd voor minder goed geschreven spannende boeken.

Tijden veranderen en aandachtsgebieden wisselen. Maar deze vijf horen zeker bij de boeken die invloed op mij hebben gehad als journalist en schrijver:

1.     Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez. Ik las dit boek toen ik voor het eerst naar Zuid-Amerika vertrok. García Márquez is een verhalenverteller. Hij was journalist geweest en hij introduceerde het magisch realisme in de literatuur, waarbij magisch denken en de beleving van de werkelijkheid in elkaar vloeien. Door Honderd jaar eenzaamheid – en zijn overige boeken – leerde ik me open te stellen voor de absurde werkelijkheid van Zuid-Amerika en me nergens over te verbazen. García Márquez’ boeken zijn van een ongekende vitaliteit, ook als ze melancholisch en triest zijn. De tropische natuur, de dorpsgemeenschap, families en het weer vormen het decor voor absurde gebeurtenissen en zonderlinge personages die hij met empathie tot leven laat komen.

2.     De oorlog van het einde van de wereld van Mario Vargas Llosa. Dit boek van de Peruaanse schrijver las ik in het semi-woestijngebied van Noordoost-Brazilië waar zich eind 19de eeuw het dramatische verhaal had afgespeeld van de messianistische prediker die zich met duizenden arme aanhangers in het binnenland had teruggetrokken en pas na drie veldtochten door het republikeinse leger was verslagen en uitgemoord. Hallucinerend. Tegenwoordig heet dit modieus een long read, een literair verhaal gebaseerd op een ware gebeurtenis. Nu ik het toch over Vargas Llosa heb: Het feest van de bok over de dictatuur van Trujillo op de Dominicaanse Republiek.

3.     The kill list van Frederick Forsyth en A delicate truth van John le Carré. Na hun schitterende eerdere boeken kwamen deze twee iconen van de politieke thrillers vorig jaar op resp. 75-jarige en 82-jarige leeftijd gewoon weer met een nieuwe boek. Als altijd van uitzonderlijke kwaliteit, sluw, geestig, scherp en actueel. Beiden zijn een voorbeeld dat je als schrijver zo lang door kunt gaan als je wilt en dat je van schrijven nooit genoeg krijgt. Ze staan voor een eerbetoon aan al die andere uitzonderlijke schrijvers van spannende boeken.

4.     Lords of Finance van Liaquat Ahamed. In de enorme rij economische boeken waarvan ik geleerd heb – van J.K. Galbraith tot en met boeken over de kredietcrisis – springt dit eruit. Lords of Finance gaat over de presidenten van de centrale banken van Groot Brittannië, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten (Montagu Norman, Emile Moreau, Hjamar Schacht en Benjamin Strong) in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Als in een meeslepend drama beschrijft dit boek hoe groot de betekenis is van monetair beleid en wisselkoersen en wat de rol was van de gouden standaard. Afgezet tegen de huidige crisis levert het inzichten op dat desastreus monetair beleid tot economische depressies en oorlog kunnen leiden.


5.     Sleepwalkers van Christopher Clark. In dit jaar van de honderdjarige herdenking van het begin van de Eerste Wereldoorlog moet dit recente boek genoemd worden. Clark beschrijft hoe de vijf grote Europese mogendheden van het begin van de 20ste eeuw een oorlog in rommelden die ze geen van allen wilden. Er ontbraken instituties waarin landen hun geschillen onderling konden beslechten en de militaire mobilisatie een halt konden toeroepen. Uit het drama dat volgde en dat het verloop van de rest van de eeuw van Europa bepaalde, blijkt de immense betekenis die de huidige Europese Unie – met al zijn gebreken – heeft voor het bewaren van vrede en welvaart in Europa.



Fout Goud van Uitgeverij Cargo is nu verkrijgbaar



Geen opmerkingen:

Een reactie posten